Kiedy chcemy zatrudnić pomoc domową, musimy przygotować się na kilka formalności. Podstawową z nich jest umowa; osobę pomagającą w domu możemy zatrudnić zarówno w oparciu o umowę o pracę, jak i o umowę-zlecenie. Wybór ten zależy od naszych (i pomocy domowej) preferencji, warto także wziąć pod uwagę wyznaczany zakres obowiązków. Kogo zatrudnić? Jaką umowę wybrać? Co do zasady, mamy do wyboru dwie opcje: umowę o pracę lub umowę-zlecenie. W przypadku tej pierwszej osoba zatrudniona podlega (obligatoryjnie!) ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu, zdrowotnemu, chorobowemu oraz wypadkowemu. W tym wypadku nie ma znaczenia czy zatrudniana osoba ma w tym samym czasie inne tytuły do ubezpieczeń. Umowa-zlecenie nakłada obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, emerytalnego, rentowego i wypadkowego. W tym przypadku ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne. Nieobowiązkowymi stają się także ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jeżeli zatrudniana osoba równocześnie jest zatrudniona w innym miejscu na podstawie umowy o pracę (a wynagrodzenie przewyższa lub jest równe minimalnemu) lub jeżeli wykonuje już inną umowę-zlecenie. Obowiązki ubezpieczeniowe powstają w momencie nawiązania stosunku pracy i trwają do dnia jego ustania. Kiedy i gdzie zgłosić zatrudnienie pomocy domowej? Kolejnym krokiem jest zgłoszenie naszego nowego pracownika. Jeżeli pomoc domowa, którą zatrudniamy, podlega ubezpieczeniom społecznym ORAZ zdrowotnemu – zgłaszamy ją za pomocą formularza ZUS ZUA. W przypadku, gdy zatrudniana osoba podlega tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu (zleceniobiorca, który nie chce przystępować do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych) – korzystamy z formularza ZUS ZZA. Pamiętajmy, że zgłoszenie to jedna sprawa, a kolejną jest comiesięczne rozliczanie się z ZUS. Do tego potrzebny jest nam formularz ZUS DRA, na którym deklarujemy jakie składki wpłacamy do ZUS. Deklarację tę trzeba dostarczyć do 15 dnia miesiąca (za miesiąc poprzedni), oczywiście w tym czasie muszą zostać też opłacone składki. Dodatkowo musimy składać formularze ZUS RCA (jeżeli opłacamy wszystkie składki danej osoby, bo jesteśmy jej jednym pracodawcą) lub ZUS RZA (jeżeli opłacamy składki na ubezpieczenie zdrowotne, tj. składki opłaca także inny pracodawca).
|
Jak legalnie zatrudnić pomoc domową?
(2016-04-11)